OURCIS
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

هدفنا هو التقدم والتطور والتغير و اصلاح الذات قبل الاخرين

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

من أقوي الرجل أم المرأه؟؟

asmaa nasr
Doda_2008
sweety smile
جريح الحب
ساجدة للرحمن
ريييم
samaa
FARAH
Asmaa
13 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Asmaa
CO_Admin
CO_Admin

انثى
الكليه : اداب

بطاقة الشخصية
اللعب: 25

من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Empty
مُساهمةموضوع: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالسبت يوليو 19, 2008 8:03 pm

طبعا لو سألت اى رجل هذا السؤال فيرد بكل فخر ودون تردد ( الرجل طبعا وده مش محتاج لسؤال )

ولكن للعلماء رأي آخر لم يكن فى الحسبان

حيث يقول الدكتور محمد ابو الغار استاذ امراض النساء بجامعه القاهره

يقول" ان المرأه اقوى من الرجل حيث خلقها الله اكثر قدره على التحمل للمجهود والشدائد"

وذلك نظرا لأن لديها

1- هرمونات اكثر

2- كالسيوم و استروجين اكثر

3- كرات دمويه بيضاء اكثر00

كذلك يوجد تحت بشرتها طبقتين من الدهن تحميها من نزلات البرد والزكام

وقد اكدت التجارب العلميه والاحصاءات على مدى 100 عام ان النساء اطول عمراً من الرجال

فلو نظرنا الى عدد الارامل على الكره الارضيه نجد أن 75% منهم نساء

ونادرا ما نجد ارمل رجل

وهنا نجيب عن السؤال????? المرأه اقوى من الرجل

وللعلم ايضا

ايضا اثبتت الدراسات ان الدجاجه اقوى من الديك فهي تستطيع ان تبيض كل يوم بيضه باذلة مجهود يقدر ب 100 حصان يوميا وهي طاقه قادره على تسيير عربة قطار لمسافة 50 كيلو بينما الديك لايملك الا ان يصيح ويبقبق فقط

بس
انا اعتقدد إن

عضلات الرجل أقوى

وقلب المراه اكبر

يعني متعادلين

عدل سابقا من قبل Asmaa في الإثنين سبتمبر 08, 2008 12:41 am عدل 1 مرات
FARAH

FARAH

انثى
الكليه : لسه مدارس

بطاقة الشخصية
اللعب: Are U ReaDy To HeaR ThaT ?????

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالإثنين يوليو 21, 2008 10:14 am

صح يا اسماااااااء عندك حق
شكرا يا اسووم على الموضوع الجامد دة Smile
samaa

samaa

انثى
الكليه : الاداب

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالإثنين يوليو 21, 2008 2:45 pm

جامد مووووووت اسومه
بالاضافه الى تحمل المرأه لالام الولادة
وده طبعااا مجهوووووووووود كبييير جدا لا يقدر على تحمله الرجل
فسبحان الله
ريييم

ريييم

انثى
الكليه : كليه اعلام

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالإثنين يوليو 21, 2008 9:43 pm

معك حق يا اسووومه ... flower الرجل اقوى من المراه بالعضلات بس .و مش الام الولاده و بس يا سما كمااااااااااااااان سهرها و تعبها على تربيه الاطفال و الرجل عمرو مهيقدر يعمل وو يتحمل ده ..فعلا سبحان الله.
ساجدة للرحمن

ساجدة للرحمن

انثى
الكليه : اداب

بطاقة الشخصية
اللعب: 25

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالخميس أغسطس 21, 2008 11:32 am

برافو يا سومة يا بنتى يا حبيبتى الموضوع جامد جداااااااااااااااا احنا نعملة و ننشرة فى الكلية و نعمل حرب على الرجالة Razz و غير الام الستات فى الولاده و غيره احنا بنتعب اكتر فى كل مجالات الحياه
جريح الحب

جريح الحب

ذكر
الكليه : خدمه اجتماعيه

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالجمعة أغسطس 22, 2008 12:13 pm

بصى ياسماء الرجل اقوى من المرأه بكتير وهذا زكر ف القران الكريم
واكيد كلنا عارفين الايه المذكوره ف القران الكريم
لكن انتوا يابنات عايشين ف الدنيا دى ليه ده سؤال جميل جدا وبرده انا ال هجاوب عليه
انتوا عايشين انكوا تدرسوا وتخلصوا دراسه وفى منكم ال الام والاب يقولوا ده اخرتها لبيت جوزها هههههه
المهم اكوا تخلصوا دراسه وتحبوا وتتحبوا وبس لكن تشتغلوا وتجيبوا فلوس لاء قليل جدا من البنات يمكن ميجيش 30% منكم هما بس ال بيشتغلوا وياريت شغلانه فيها تعب ليكون فيها مكتب وكرسى وكمبيوتر
يبلاش اهم حاجه ان الواحده فيكوا ال تلاقيها شغاله ف محل لعب اطفال وال تلاقيها شغاله ف بزار
وال تلاقيها شغاله ف مكتب محامى يعنى اخره
لكن الراجل مننا ال تلاقيه شغال محامى ,رئيس نيابه وزير دول كلهم بيكلو نيطى
لكن الراجل الصح ال تلاقيه شغال نقاش ,ممحرراتى .يعنى اى شغلانه من دول متعبه مكنيكى , حد يقولى ليه كل ده برده هقول انا علشان يلاقى ياكل هو وعياله ومراته يعنى لو بسطولها من اى اتجاه سوف تلاقون ان الرجل اعظم من المراه بكثير
لكن لو بصينا للرجاله هتلاقهوم 90%منهم شغالين والباقى عاطليعنى هتجبها كده هتجبها كده هى كده الرجل اعظم وفى من الرجال قلبهم كبير اوى وبيعرف يحب يعنى كل واحدجه تتكلم على راجل صدقينى بيبقى لافت نظرها او حبته وجرحا لكن ال بيحب بقلبه عمره ما هيقول ان المرأه احسن من الرجل لان ده انا عمرى ما هوافق عليه وقبل كده برده رديت على موضوع زى ده
وقولت فيه من الاكثر الرجال ام النساء ام الفتاه ام الفتى ام الشاب ام الشابه مين فيهم بيشيل هم الناس وهم نفسه وهم الشغل وهم البيت فى مصريفه
مين كل
مين لما السكر يخلص تقوله هات لما اجيب سكر مين ال بيدى مصروف للبيت مين ال نقوله العيد داخل هات علشان اجيب لبس للعيال مين ال نقوله هات المدارس داخله هات لما اجيب شنط الةواد اول سنه ليه ف المدرسه مين ال نقوله خد التلفزيون صلحه ولا اقولك هتلانا تلفزين 24 بوصه جديد
مين ال بنقوله الشقه عايزه تتبيض مين كل ده الراجل ام المرأه ف ازى تقول المراه اعظم من الرجل وهو مذكور ف القران الكريم . فى قوله تعالى ( الرجال قاومون على النساء) صدق الله العظيم يعنى ازاى هنخالف كلام الله عز وجل
انا كده لسه عندى كلام كتير بس كفايا كده لانى انا ايدى وجعتنى منم الكتابه بس انتوا مقتنعين ان البنات احسن من الرجل علشان حاجه وحده بس ان قلبها كبير
مين يقولى يعنى ايه قلبها كبير يعنى ممكن تحب مليون واحد مثلا
لاء هى برده بتحب واحد بس وبرده لو جينا للحب بين الشاب والبنت هنلااقى انت 75% البنات هى ال بتجرح الشاب لاما شغلته مش عجبها لاما واحد تانى ظهر ف حيتها معاه عربيه بى ام دبليو ف هنقول ايه اكتر من كده وبجد الراجل قلبه كبير اوى وبرده ميسعش غير بنت واحده
بس الولد ينجرح لكن ميعرفش يجرح كفايا كده اصل انا ابتديت اتخنق وهدخل ف موضوع غير الموضوع
اخوكم جريح الحب=احمد المصرى
sweety smile

sweety smile

انثى
الكليه : كليه الاداب

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالخميس أغسطس 28, 2008 7:49 pm

انا رأيى مختلف شوية عن البنات اللى ردت انا شايفة ان الرجل اقوى من المرأة فى تحمل المسئوليات وتحمل الاحزان مثلا البنت لما يكون عندها مشكله بتقولها لاى حد وبتعد تعيط لكن الرجل لما يكون عنده مشاكل مش بيقول يعنى كتوم والراجل بيشتغل شغلانات صعبة لكن البنت شغلها روتينى فى البيت وبره البيت والدليل على ذلك قوله تعالى "الرجال قوامون على النساء بما فضل بعضهم على بعض" ولكن هناك بعض الرجال لا يتحملون المسئولية والبنت تكون بميت راجل ولكل قاعدة شواذ
بس بجد يا سمسمة موضوع جميل جداااا بس ايه الثقافة دى كلها مش كنت اعرف ان انتى يطلع منك ده كله وان شاء الله قريب نتقابل فى الكلية

عدل سابقا من قبل sweety smile في الأحد أغسطس 31, 2008 11:24 pm عدل 1 مرات
ريييم

ريييم

انثى
الكليه : كليه اعلام

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالجمعة أغسطس 29, 2008 1:52 am

بص........... المرأه صبوره فعندها القدره الكبيره على الصبر في اصعب الحالات..فهذا يعتبر قوه لدى المرأه
واما الرجل من ناحية الصبر لايملك قوة المرأه بالصبر واما من ناحيية القوه في السيطره فاكيد انه الرجل وهذا شيء لا أحد يخالف به لاني و لا انا الي قلتو و لا حد عادي غيري قالو ...... الكلام ده مذكور ف القران (الرجال قوامون على النساء...)
واللي عايزه اوصلو...هو ان لكل جنس قوه وقدر ه..فهو يتصف بصفات ليست موجوده لدى شخص اخر
المراه و الرجل مكملين لبعض عشان ربنا اختص الرجل باشياء و قدرات و المراه كمان نفس الشىء حتى يكونا مكملين لبعض و تستمر الحياه .........فالمراه اكتر تحملا عن الرجل لكن الرجل اقوى من المراه ف المواقف و في بنيه الجسم ...المراه اقوى من الرجل ف التحمل ....مثلا لما زوجها يتوفى تاركا لها اولاد فهي تقدر تكمل و تتحمل و تواصل تربيتها عيالها من غير مساعده لزوجها ..اما الرجل ميقدرش ......تلاقيه يتجوز بسرعه .....بس فيه رجاله كتيره تحملو و ربو عيالهم بمفردهم ....و ده بيحصل قليل جدا ... ف الامور دي حسب الشخص و حسب كل انسان و مفيش حد احسن من التاني و شكرا
Doda_2008

Doda_2008

انثى
الكليه : لا يوجد

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالجمعة أغسطس 29, 2008 1:29 pm

ياريم الايه الى هى (الرجال قاومون على النساء ) مش يعنى انهم اقوى من النساء لا معناها ان الراجل يجيب لست كل احتياجتها يعنى يوفر لها كل الى هى عايزاه, ده معنى الايه انا معاكى ياريم ان الرجل والمرأة مكملين لبعض وكل واحد ليه صفات تختلف عن الاخر . انا رايي ان الراجل قوى فعلا بعضلاته بس القوة مش عضلات القوة عقل وتفكير تحمل محن والست كماااااان ممكن تتحمل محن وتفكر تفكير سليم زي الرجل بس المشكلة ان ممكن الست تفكر بمشاعرها في بعض لاوقاات بس فعلا الست عندها قدرة ع التحمل اكتر من الراجل بكتيير.
جريح الحب

جريح الحب

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالثلاثاء سبتمبر 02, 2008 6:51 pm

انا هريحكم اوووووووووووووى

وهثبتلكم ان الرجل اقوى
وممكن يكون

ف حديث عن رسول الله
انا مش متزكره جديا
بس مضمونه

بيقؤل

لو ينفع ان العبد يسجد لعبد زيه

كنت امرت الزوجه ان تسجد لزوجها

يعنى الراجل هو كل حااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااجه

وكل سنه وانتوا بخير

مصطفى المصرى

ابو العربى
asmaa nasr

asmaa nasr

انثى
الكليه : تجارة طنطا

بطاقة الشخصية
اللعب: عايشة حياتى

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالثلاثاء سبتمبر 02, 2008 9:01 pm

قال (صلـــــــــــــــــــــــــ الله عليه وسلم ــــــــــــــــــــــى)

((( إن كنت آمرا" أحد أن يسجد لأحد لأمرت المرأة أن تسجد لزوجها)))

صدق رسول الله (صلـــــــــــــــــ الله عليه وسلم ـــــــــــــــــــــــى)

أولا يا أسماء بحييكى على الموضوع ده 0

ثانيا حبيت أذكر مصطفى بالحديث اللى بيتكلم عليه ده وأقوله على حاجة إن مخزى الحديث ده أو مضمونه

بيحث على طاعة الزوجة لزوجها فى اللى ربنا أمرها بيه انها تطيعه فيه وطبعا مش فى كل حاجة يعنى

الحديث ملهوش دعوة بقوة الرجل او بضعف المرأة00دى حاجة0000

الحاجة التانية بقى حكاية ان مين فيهم أقوى دى بقى فأنا من رأيى ان الموضوع فعلا تعادل يعنى الاتنين

على نفس الدرجة من القوة والتحمل وكل واحد فيهم ربنا عاطيه مقدرات معينة يقدروا بيها يتحملوا اى شئ

وكل واحد على حسب اللى ربنا عايزه منه يعنى ربنا لما قال ((الرجال قوامون على النساء بما فضل الله به

بعضهم على بعض)) ده كان بيقصد انالرجل مسئول عن المرأة فى كل شئ زى ماانت بتقول يامايسترو

بالظبط يعنى الرجل ده شئ أساسى عنده انه يتحمل المسؤلية يعنى مش جت المرأة وفرضت ده عليه

كمان ربنا عطى المرأة قدرة تانية خالص ونوع تانى من التحمل وهو مسؤلية انها تبقى ام وقدرة الحمل

والولادة دى فى نظر الرجل انها مبتتعبش بالعكس دى قدرة تحمل بقى أعلى من أى حاجة ممكن ان الرجل

يعملها0

الحاجة التالتة بقى اللى المايسترو بيتكلم عليها فى حكاية ان المرأة اللى بتشتغل ويادوب هما 30%

أحب اوضحلك حاجة تانية ممكن تكون انت مش واخد بالك منها اننا فى مجتمع شرقى-يعنى مجتمع محافظ

زيادة عن اللزوم -ولو كنا زى الغرب فى اتاحة الفرصة للمرأة انها تشتغل صدقنى بأمانة وبدون تحيز كان زمان

الرجالة هما اللى قاعدين فى البيت يربوا العيال مش الستات لأنى على ما أذكر ثبت ان المرأة المصرية أكثر

قدرة على التحمل من نظيراتها فى البلدان الاخرى وشوف بقى الستات فى الغرب بيعملوا ايه!!!!

ولو مجتمعنا عطى نص الفرصة بتاعتهم دى للمرأة هنا هاتعمل ايه !!!يعنى الموضوع ملهوش دعوة بان الرجل

بيشتغل والمرأة قاعدة فى البيت تطلب وتاخد وبس مش ذنبها بقى0000

على العموم ياسمسمة موضوع جميل جدا وعطانا فرصة لمعرفة الرأى والرأى الآخر00

مستنيين الأفضل00بالتوفيق0000

لا إله إلا الله0000000000000

url=https://servimg.com/view/12864307/91]من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Coollo13[/url]
جريح الحب

جريح الحب

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالثلاثاء سبتمبر 02, 2008 11:54 pm

انا معاااااااااااااااااااااااااااااااااكى

بس احب اوضحلك حاااااجه

المرااااه ممكن تشتغل ايه

ولو اشتغله اتحداااااااااااك انه هتكون زى الراجل ف الاتقان والجمااااال

ممكن تقؤليلى مثلا خيااطه

مع العلم ان احسن مصمم ازياء ف العالم رجااااااااااااال

ممكن تقؤليلى طبااخه ماهره

مع العلم ان احسن طباخين وشيف ف العالم رجاااااااااااااااااااااااال

ممكن تكون مثلا سكرتيره
مع العلم ان احسن مديرين شركاااااااااات ف العالم رجاااااااااااااااااااااااااال

ممكن تكون وزيره
مع العلم ان كل رؤسااء الدول رجاااااااااااااااال

ده الشغل الى هو بتاع الفرفير

بردوا انا معاكى

لكن اسم العمل اصلا مزكر

البطاااااااااااااااااااله انثى
ههههههههههههههههههههههههههههههه

شكرا لمجهودك

مصطفى المصرى
asmaa nasr

asmaa nasr

انثى
الكليه : تجارة طنطا

بطاقة الشخصية
اللعب: عايشة حياتى

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالأربعاء سبتمبر 03, 2008 8:59 pm

الموضوع شكله كده ناوى ياخد كيرف تانى خالص

وهانفضل فى حرب خفية عشان خاطر نعرف مين الاقوى ؟؟؟!!!

الرجل أو المرأة 000

وسواء كان دى أو ده فالموضوع فى الاخر بيجمع آراء لا أكتر ولا أقل

وفى النهاية الواقع هو الغلاب 0

بس الأسف ان الموضوع لما ينطرح بيبقى كل واحد فينا متحيز لجنسه طيب ليه؟؟؟!!!

عارفين ليه؟؟؟!!!

لأننا مش بنفكر صح 00كل اللى يهمنا اننا نتنرفز ونتعصب 00

لو اتقال ان الرجل أقوى00لأ ازاى ؟!! عيب-مايصحش00 امال الست بتلعب00والبنات تتحيز

ولو اتقال ان المرأة أقوى00لأ ازاى برده؟!!حرام-مينفعش00 امال الرجل بيلعب00والولاد يتحيزوا

ايه ده اللى بنعمله اصلا؟؟؟!!!

كل همنا اننا نتصارع عشان كل واحد فينا يثبت ان رأيه هو الصح00

ياجماعة00ده موضوع00يعنى عرض الرأى والرأى الأخر 00

ياريت نفكربعلقنا شوية اكتر من كده000000

لا اله الا الله00000000000

url=https://servimg.com/view/12864307/94]من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Coollo16[/url]
جريح الحب

جريح الحب

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالأربعاء سبتمبر 03, 2008 11:44 pm

مع موفقتى على كلامك

بس كلامك ده اكيد ف مواضيع تانيه
لكن ده موضوع مفروغ منه

جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

الراجل راجل والست ست

محمد رسول الله
بوسيكا

انثى
الكليه : تربيه

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالأحد سبتمبر 07, 2008 11:43 pm

موضوع شيق مووووت يا سمسمة I love you وأنا ردي عليه إن المرأة أقوى من الرجل وتقدر تستحمل اكتر منه في أوقات كتير بس لما تحب بتضعف جامد وده رأيي وشكرا Embarassed
keta

keta

ذكر
الكليه : حقوق

بطاقة الشخصية
اللعب: الحياه حلوه

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالأحد سبتمبر 07, 2008 11:59 pm

حلو اوى الموضوع

بس انا راى

انا ربنا خلق المراه والرجل
كل واحد يقدر يعمل حاجه غير التانى

يعنى بجد محدش اقوى من حد

ممكن مثلا

اقؤل المراه جميله
الراجل حنين

المراه زكيه
الراجل عااااااقل

المراه طريق
الراجل مستقبل

المراه كتومه اسرار
الراجل صريح

المراه شجاعها
الراجل جرىء

المراه مديره منزل
الراجل مدير الاسره

المراه جبانه
الراجل حوووف

يعنى كل واحد بجد بيكمل التانى
ف الحلو والوحش

وراء كل رجل عظيم امراه

وبردوا ظل راجل ول ظل حائط

شكرا على الموضوع الجميل ده

اللى ادى انطباع كويس على الحوار

*****keta*****
رحيق القلوب

رحيق القلوب

انثى
الكليه : السن

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالإثنين سبتمبر 08, 2008 8:17 pm

انا راى ان المراه اقوى
المراه حاليا بتشتغل وبتربى الاولاد
وبتقوم البيت واحيانا المراه بجانب كل الحاجات دى بتدرس
وطبعا الحجات دى معروفه
ومع ذلك فى رجاله كتير مش بتشتغل والمراه هى اللى بتصرف
فانا راى المراه اقوى حتى فى تحمل المشكلات
K.M.A

K.M.A

ذكر
الكليه : هندسه

بطاقة الشخصية
اللعب:

مُساهمةموضوع: رد: من أقوي الرجل أم المرأه؟؟   من أقوي الرجل أم المرأه؟؟ Emptyالأربعاء ديسمبر 24, 2008 4:50 am

واااضح ان الموضوع ده اثااار ارااااء الجمييييع

وبجد موضوع جاااااااااامد

انا احتفظ برأيى لنفسى
انا قريت كل ردوودكم

وشكرا يا اسماء على موضوووووووعك الجميييييييل

من أقوي الرجل أم المرأه؟؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-